torsdag 7. august 2008

Syltetøyfabrikken

I dag har det vært den store "syltetøylagerdagen". Etter å ha levert de tre eldste barna i barnehagen, reiste vi (mann, bebi og jeg) for å plukke kirsebær i hagen til ei snill dame som jobber i barnehagen til mine barn. Vi plukket masse kirsebær, og det gikk veldig fort! Det som tok tid kom senere. Som dere ser på bildet plukket vi en stor bakebolle full, samt vaskebøtta mi.

Så begynte virkelig den store jobben. Plukkingen tok vel en times tid, men å kjerne ut og koke alt sammen tok vel 5-6 timer (og ikke minst vaskingen etterpå, for sølete blir det...).
Som man ser på dette bildet ble det veldig sølete. Vi hadde hver vår plass på benken, mannen min og jeg. Det dere ser under er der mannen min stod. Han hadde ikke helt teknikken inne på å få klemt ut de kjernene uten å sprute ned hele kjøkkenet... (tror aldri kjøkkenet har vært så rent som nå, for alt måtte skrubbes etter at vi var ferdige for dagen!)
Så bra ble det iallfall tilslutt. Her er noen av glassene vi lagde.

Til jul i fjor fikk jeg to kjempe fine marmeladekrukker av min kjære søster, og her har jeg fyllt den ene med kirsebærsyltetøy. Den andre skal jeg fylle imorgen, for da skal nemlig hele familien på villbringebærjakt, så jeg håper det blir litt syltetøy utav jakten. Må si jeg følte meg som en riktig husmor idag, og syltøyet smakte veldig godt!




Kirsebærsyltetøy


2 liter kirsebær

2 dl vann

1 liter sukker


Kok opp lake av sukker og vann

Legg deretter i kirsebærene,

la det hele koke i 15 minutter.

Fyll i glass, og la det avkjøle.





2 kommentarer:

Anna sa...

Du er klar over at det koster noen glass med hjemmelaget syltetøy for å bo hos oss i Bergen? ;)
Hehe …

i et lite rødt hus sa...

Kan tenke meg det ja...;)