tirsdag 5. august 2008

Brudekiste og musejakt

Det har gått litt for lenge siden jeg hadde min bloggdebut til jeg nå kommer med neste innlegg, men nå har jeg endelig fått satt meg ned en liten stund. Har hatt et lengre opphold hos mine svigerforeldre i Sverige i sommer, og da har det ikke blitt tid til blogging, men håper nå å komme sterkere tilbake. Har iallfall endel ideer til innlegg framover. Har vært på mange loppiser i Sverige i sommer, så jeg skal etterhvert legge ut litt bilder på hvilke funn jeg kom over der. Jeg elsker det at når man kjører i Sverige, så dukker det plutselig opp et lite loppis skilt der man minst aner det. Skulle ønske det var slik her også! Jeg hadde fryktelig loppisabstinens før sommeren, og føler nå at noe av abstinensen er borte, men bare nesten... Er VELDIG klar for alle høstens loppemarkeder, men burde vel egentlig innføre loppestopp. Huset er altfor lite til å huse alle mine funn, dessverre!

Vi var i bryllup hos min søster i Bergen i sommer. Et nydelig bryllup, og en nydelig brud (og selvfølgelig en flott brudgom!). Jeg funderte lenge på hva jeg skulle kjøpe i bryllupsgave, og fant tilslutt ut at jeg ville ordne en brudekiste med innhold til brudeparet. Første mål var å finne en kiste, for uten kiste kunne jo ikke ideen gjennomføres. Etter et besøk i min favoritt bruktbutikk i Sverige, fant jeg en stor kiste. Ikke så vakker i fargen, men det løste seg lett med noen strøk hvit maling. (Tok i min maleiver ingen før bilde). På bryluppsinvitasjonen som vi fikk (skal legge ut bilder av den pluss det andre de laget av papirer til bryllupet senere, virkelig flott arbeid!), hadde søsteren min laget et monogram med initialene hennes og brudgommens. Disse fikk jeg hjelp av min utrolig dyktige svigrmor til å skrive på kisten for fri hånd. Jeg er virkelig kjempe fornøyd med resultatet! Etter mange loppisbesøk hadde jeg fått samlet sammen gamle blondelaken, putetrekk med blondekant og gamle, vakre kjøkkenhåndkler. Tenk hvilken jobb det var i gamle dager, da alle ungjentene satt og laget i stand sine egne brudekister. Kjennes bra og kunne ta vare på deres arbeider, og det er jo virkelig vakkert. En slik gave kan ikke gis bort til hvem som helst, men heldigvis har søsteren min ganske lik smak som meg, så jeg tror at gaven falt i smak.



Her er kisten og et nærbilde på monogrammet.

Dessverre ble bildene veldig gule, fargen er helt hvit i virkeligheten.

Her er det som ble lagt oppi kisten






Så var det over til musejakten. Usj, det var riktig ekkelt. I går kveld mens jeg satt og leste en interiørblogg, hørte jeg plutselig katten vår mjaue skrekkelig høyt. Jeg går til døren for å se, og der står hun og vil inn. Jeg tenkte ikke noe mer over det og slipper henne inn. Ble riktig forskrekket da jeg så at hun la en mus på teppet vårt i gangen, og mjauet høyt etter kattungene sine. Kattungene kom raskt løpende og går til angrep på musen. Jeg løp minst like raskt inn til datarommet og lukket alle dører til mannen hadde ordnet opp. Flink kattemor som ordner mat til ungene, men riktig ekkelt. I kveld kommer ikke kattemor inn om hun mjauer på det viset, da betyr det nemlig "unger, her kommer jeg med nyfanget mus til dere..."


Her ser dere et bilde av mor med ungene sine. Her er de bare noen dager gamle, men nå er de 10 uker og leveringsklare, og er overalt i hele huset og herjer med hverandre.


Tilslutt legger jeg inn et bilde av en nyplukket solsikke fra vår frodige kjøkkenhage. Så luksus å kunne gå ut i hagen og plukke inn blomster, jeg nyter det i fulle drag.


Sommerhilsen fra det lille rød huset



2 kommentarer:

Anna sa...

Jeg har tatt i bruk det ene lakenet som duk, ble veldig fint. Kisten er også plassert i stuen, oppi har jeg lagt pledd til vinteren, samt andre duker og gavepappir. Kjekt med et sted å legge alle slike ting, den rommer jo godt.

Marigrafen sa...

Kisten var utrolig fin! Kjenner jeg er litt misunnelig :)