søndag 30. november 2008

1. advent...

Da er omsider 1. advent her igjen, og jeg synes ikke det var lenge siden sist. Årene går dessverre bare fortere og fortere jo eldre man blir. Jeg husker som barn da desember bare var en eneste lang venting, mens desember nå bare flyr bort i alt som må ordnes. Men, behøver man egentlig å stresse sånn, må det være så perfekt? Jeg skal ikke si noe, for jeg stresser alltid, men jeg håper at jeg i denne førjulstiden også klarer å kjenne at det går ann å nyte litt underveis, bruke tid med barna istedet for å hele tiden rydde og fikse mens man krysser av på lista alt som er gjordt. Det er vel ikke den perfekte julen man husker, men de gode opplevelsene med familien eller andre medmennesker.

Ute er det nå helt utrolig vakkert! En hvit, lun dyne dekker nå alt, og himmelen er stjerneklar. Jeg var ute og løp en tur akkurat før mørket falt, og det var bare å suge til seg det vakre bildet av det snødekte landskapet. Jeg løp og bare sa til meg selv gjentatte ganger "det er så vakkert". Rett og slett skikkelig julestemning. Jeg er så glad for at vi bor slik til at vi får oppleve skikkelig vinter, glad for at barna for å oppleve masse snø. Vinteren er en fin tid, og når det er så tydelige vekslinger i årstidene, kjenner jeg at jeg setter mer pris på det de enkelte årstidene byr på!

Inne har jeg begynt å pynte, og jeg kjenner virkelig julefølelsen kommer. Her er bilde fra årets adventsstake. Den er veldig enkel, jeg har bare skrevet tallene på hvite blokklys med glitterlim og pyntet med mose vi har hentet i skogen. Grunnen til at dere ser tallene 3 og 4, er at det har vært en liten treåring i farta og pillet bort halve 1. tallet... ja, ja, sånt skjer:) Jeg har også laget en adventskrans, som jeg er veldig fornøyd med, men den gjorde jeg etter at det var blitt mørkt, så jeg har ikke fått tatt bilde av den ennå. Skal prøve å få gjordt det imorgen om jeg rekker det.



Huset er nå fyllt med hyasinter (svibler), min absolutte favoritt juleblomst. Når jeg var gravid med min første, hadde jeg dilla på lukten av hyasint, hele julen satt jeg med en hyasint blomst ved siden av meg og snuste på. Tilda dokken, som min søster har sydd, og som jeg fikk av henne til jul i fjor, har også fått komme fram. For å være helt ærlig, så har ikke den ligget så veldig mange måneder i juleesken, for jeg synes den er så fin. Men mannen min sa tilslutt at han synes den var litt for julete så da pakket jeg den unna. Og det var jo forsåvidt bra, for nå var det jo så gøy å finne henne fram igjen!. Vi får se hvor lenge jeg har den fremme denne gangen...:)

Her er min Tilda dokke, og en hyasint som jeg helt enkelt har tatt litt pakkepapir rundt. Jeg synes det ble veldig dekorativt. Det enkle er ofte det beste.

I år er min jul veldig preget av naturen, og det vil dere sikkert se flere eksempler på i førjulstiden. Mye av det jeg pynter med er denne gangen hentet utefra, og jeg liker virkelig de grønne, friske innslagene.

Ha en fortsatt fin 1. advent!

Klem fra meg

3 kommentarer:

Stina sa...

Skickar in en kram hit.:-)

Tante Leena sa...

Så fina adventljus! Jag planerar alltid att laga någon speciell ljustake för adventen men det tycks aldrig bli så. 1. adventen går förbi och så är det för sent...
Hyacinter är också mina favoriter (vita & blåa) och jag har nu likadan vit atsalea som du där på bilden.
hilsen Tante Leena

Galleri MochB sa...

Så fint du pyntat! Mossa är alltid vackert! Så också din mosstjärna här under. Och hyacinter borde jag också köpa hem. De doftar såå gott! Kram Mia